RoPaRun Franciscus Runners

Over 4 weken is het Pinksteren en dat is ook weer tijd voor de RoPaRun. Omdat de Franciscus Runners (Team225) een loper te kort kwam op korte termijn ben ik aan dit team toegevoegd. Omdat het allemaal vrij kort dag is hoef ik eigenlijk alleen het inschrijfgeld te betalen. Maar… dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

Het doel van de RoPaRun? “Leven toevoegen aan de dagen, waar vaak geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven”.

Zoals velen weten heb ik mij jaren terug ingezet voor de Alpe d’Huzes. In 2001 heb ik mijn vader verloren aan alvleesklierkanker (Support Casper) en in 2013 heb ik mijn moeder verloren aan longkanker.

Omdat dit mij al te vaak is overkomen wil ik dus ook hier mijn steentje bijdragen aan hen die dit op dit moment nodig hebben of voor hen die dit staat te wachten. Want laten we eerlijk zijn de cijfers op dit moment zijn niet heel hoopvol, op dit moment krijgt 1 op de 3 mensen kanker. Dit zijn natuurlijk schrikbarende cijfers!

Mijn steentje is in deze het lopen van Parijs naar Rotterdam, maar jij kan ook helpen. Daarom is er een aparte pagina gemaakt waarop je mij kan sponsoren. Ik loop namelijk, met een groepje collega’s van het Franciscus Gasthuis en Vlietland, van Parijs naar Rotterdam. Ik vraag van jou een kleine bijdrage. Het hoeft geen mega bedrag te zijn, alle kleine beetjes helpen!

Wil jij mij sponsoren ga dan naar:

–          Franciscus Runners Team
–          Vul in de tweede dropdown (teamlid) Eric Brouwer in
–          Vul een bedrag en de rest van de gegevens in en klik op [Doneer]

Ontzettend bedankt!!

Ronde van 16hoven en Kwart Marathon van Rotterdam

2 april was de Ronde van Park16Hoven. Een evenement dat georganiseerd wordt door roparunteam Tref&Co. Niet super druk, maar het leuke is dat het altijd op 2e paasdag is en dat het dus een mooie tijdsindicatie kan geven voor de kwart van Rotterdam die de week daarna is.
Lang verhaal kort, het is dat het voor een goed doel was maar anders had ik ‘m laten schieten. Wind, regen, kou, vies, smerig, goor takkeweer… Maar weer een uitstekende organisatie en altijd gezellig omdat je vrij veel bekenden tegen komt.

Dan… de dag waar ik vanaf begin januari naar uit aan het kijken ben. De kwart marathon van Rotterdam.

Het begon zaterdag natuurlijk met het startnummer ophalen en de jaarlijkse pre-marathon-date. Wat een sfeertje al in de stad, allemaal gespannen bekkies en er wordt maar over één ding gesproken…
Zondagochtend, hoewel ik een wekker gezet heb, ben ik ruim daarvoor al wakker. Slecht geslapen, spanning? Dat zou zomaar kunnen, het is toch niet niets. Om 9 uur afgesproken op oostplein om m’n tas met lange broek en trui af te geven. Na wat gekke danspasjes in Wave 1 omdat dat moest van de DJ eindelijk gaan lopen om 09.30. Grote verschil met voorgaande jaren is dat ik vrij weinig ingehaald ben en ook weinig in heb moeten halen. Voor het eerst stond ik kennelijk in het echt juiste startvak qua begin tempo. De hele route ging eigenlijk wel relaxed en bedenk ik me later of ik ‘m niet harder had kunnen lopen.
Al met al een redelijk leuke tijd gelopen. De 10KM in 55.15 en de kwart in 58.06.
Daarna natuurlijk nog de verschillende vriendjes en vriendinnetjes aangemoedigd op verschillende punten. De grote conclusie… het was te warm! Dus natuurlijk nog even een biertje gedaan bij Annabel, het grote Rotterdam Running Crew Finish Feest. Daar was het uitermate gezellig en hebben we dus met een klein groepje daarna ook nog de dag afgesloten met een patatje en frikandel bij Tante Nel.

Dit alles heeft mij doen besluiten om in elk geval te gaan trainen voor de halve marathon, moet alleen nog even kijken welke en wanneer, en als dat goed gaat misschien volgend jaar…..

Balans eerste kwartaal 2018

Ik ben iemand die denkt in kwartalen. En aangezien het eerste kwart van 2018 er bijna op zit, is het tijd voor een tussenbalans op hardloopgebied:

Mijn voornaamste doel was om naar buiten te gaan. Wat ik eerder vertelde was dat m’n leven een soort van kick-start heeft gehad afgelopen jaar en dat ik verhuisd ben naar een appartement in Kralingen. In oktober ben ik verhuisd en merkte dat de donkere dagen en het iedere avond alleen thuis zitten niet bevordelijk was voor m’n gemoedstoestand. Na een tijdje brainstormen wat ik zou kunnen doen om me beter te voelen, heb ik besloten m’n oude liefde weer bij de arm te nemen en te gaan hardlopen.

Zo gezegd zo gedaan. Ik ben begin januari naar Run2Day Rotterdam gegaan, nieuwe schoenen gekocht en gaan hardlopen.
Dat hardlopen ging in het begin zo ontzettend goed dat ik misschien wel een beetje te hard van stapel ben gelopen, goed… ook daar leer je weer van. Maar feit was dat ik weer deed wat ik eigenlijk altijd al leuk heb gevonden. Hardlopen!

Ondertussen heb ik 28 keer hardgelopen waarin ik 126,6 km afgelegd heb in 12 uur. “Het is niet ver, het is niet snel, maar het is een begin”

8 april is al over iets minder dan 3 weken, m’n eerste officiele loop van dit jaar. Na 8 april ga ik me aan een schema houden om daadwerkelijk naar de 15km en de halve marathon te trainen. Doodeng maar ook heel erg veel zin in!

Hardloop doelen 2018

Omdat ik voor mezelf doelen moet stellen om beter te worden en het altijd helpt als je die doelen deelt, heb ik een lijstje gemaakt van races waaraan ik in 2018  wil mee doen.

Daarnaast heb ik mezelf voorgenomen om na de kwart van rotterdam te besluiten of ik wel of niet ga aanmelden bij een atletiek vereniging. Er zitten er 2 hier in de buurt, Rotterdam Atletiek en PAC.

8 april Kwart Marathon Rotterdam 10,5
6 mei Rotterdam Urban Train 10
30 september Rottemerenloop 21,1
December Bruggenloop 16

Belangrijkste is natuurlijk heel veel plezier hebben in de trainingen en te genieten van het moment.
Over plezier gesproken… Ik begin de HIIT trainingen steeds leuker te vinden. Komt natuurlijk ook omdat ik het steeds beter kan volhouden, maar merk ik dat m’n uithoudingsvermogen, maar ook m’n basistempo er enorm veel baat bij hebben. Dus ik ga voorlopig nog wel even door met HIIT.

Ook steeds meer collega’s spreek ik over het hardlopen, het is een klein groepje, maar het is leuk om ervaringen te delen en af en toe te pochen met je tijden 😉 Voornaamste is dat je zoveel van elkaar kan leren ook al zitten we op een redelijk amateuristisch niveau. Het is in elk geval leuk om elkaar een beetje uit te dagen.
De beweegredenen om hard te lopen is voor iedereen anders zeker als je het betrekt op gewicht en eten. Sommige mensen zijn aan het hardlopen geslagen om af te vallen en letten dus enorm op dat ze niet te veel eten na een training. Ik ben van het andere slag, ik ben voor twee aan het eten omdat ik anders teveel afval. Ik probeer (veel) gezond(er) te eten en echt te letten op wat ik naar binnen prop.

Motivatie

Vriendin van me vroeg op facebook, nadat ik gepost dat ik weer eens een PR had gelopen op de 5KM, het volgende: “Waar haal je toch die motivatie vandaan?”

Mijn antwoord: “Klinkt stom, maar dat komt van binnen. Ik word zo intens gelukkig van hardlopen op dit moment. Ik denk dus echt helemaal nergens aan tijdens ’t lopen. Misschien is dat over een paar maanden wel helemaal weg maar ik geniet er van zolang het zo is.

En is dat uiteindelijk niet die ‘Runnershigh’ waar iedere hardloper het over heeft? Maar dan komt ook gelijk de vraag: Is het stiekem niet gewoon ontwijkend gedrag? Op dat moment had ik m’n PR verbeterd naar 26:09. Heb ik 26 minuten en 9 seconden heerlijk gelopen of heb ik de werkelijkheid 26 minuten en 9 seconden ontlopen?
Uiteindelijk maakt het niet uit wat waar is. Het gaat er uiteindelijk om dat wat je doet je dat met plezier doet. Je moet het alleen niet tot het extreme trekken, het moet dus ‘leuk’ blijven. Voor jezelf (zowel mentaal als fysiek) en voor je omstanders.

Aan de andere kant moet je training ook voldoening brengen, tot op heden heb ik 2 soorten trainingen staan ‘m’n rondje’, wat tot vorige week 5KM was en een HIIT. ‘Het rondje’ gaat altijd wel goed, maar dit HIIT heb ik gemende gevoelens bij. Aan de ene kant haat ik ze omdat ik, als ik klaar ben, geen voldaan gevoel heb, aan de andere kant merk ik al zoveel veel verbetering in snelheid, conditie en techniek. Je voelt tijdens je HIIT echt dat je anders gaat lopen (voornamelijk in hoe ik neerkom en afzet).

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik nog 2 weken HIIT ga volhouden, als het ‘gevoel erna’ niet verbeterd dan stap ik over op een andere vorm van intervallen. Ik moet me er nog een beetje in verdiepen maar Fartlek. Meer info tot nu toe hier, hier en hier

Ja daar zijn we weer…

Het heeft even geduurd, maar na enige tijd radiostilte zijn we weer online met een blog. “Waarom nou? Vorige keren is het ook niet gelukt!” hoor ik je denken…

Ja dat klopt wel en ik schrijf dit waarschijnlijk alleen voor m’n eigen ikje. Waarom nu weer een nieuwe start? Omdat m’n hele leven een soort van kickstart heeft gehad afgelopen jaar. Zonder daar nu al te veel over uit te weiden, ík ben verhuisd van een eengezins-hoekwoning in Rotterdam naar een apartement in Kralingen, en daar probeer ik m’n leventje een beetje op te pakken. Ik moet zeggen dat dat verdomd goed gaat.

Een van de oorzaken dat dat goed gaat is dat ik weer begonnen met hardlopen, en daar zal deze blog dan ook voornamelijk over gaan. Ik wil proberen zoveel mogelijk m’n ideeen en gevoelens hierover op ‘papier’ zien te krijgen.

Doelen stellen is een stok voor mij achter de wel bekende deur, dus dat heb ik dan ook gedaan. 8 April 2018 loop ik, voor de derde keer, de kwart-marathon van Rotterdam. Doel bij deze race is om in elk geval sneller te zijn dan mijn laatste keer in 2016. Verder hoop ik eind dit jaar m’n eerste halve marathon te lopen, vanaf daar zien we dan wel weer verder, maar ik wordt er niet jonger op en ik wil zo ontzettend graag nog een keertje een marathon lopen.. dus dat.. maar daar denk ik voorlopig niet aan, doelen moeten natuurlijk realistisch blijven!